در گزارش مدیرعامل روزنامه همشهری مطرح شد؛ 13-155
از تحول درآمدی در روزنامه تا وعده راه اندازی مدرسه همشهری
گزارش محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری در خصوص عملکرد و اقدامات این مجموعه در یکصدو پنجاه و پنجمین جلسه شورا قرائت و مورد بررسی اعضاء قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، گزارش محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری در خصوص فعالیتها و اقدامات موسسه مذکور در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای ششم مورد بررسی قرار گرفت.
محسن مهدیان گزارش خود را در سه بخش ارائه و توضیح داد: بخش اول مربوط به این سوال است که اساسا ما چه چیزی را تحویل گرفتیم؟ اگر بخواهیم که خلاصه و مفید در قالب یک جمله عامیانه بگوییم که چه اتفاقی برای موسسه همشهری افتاده است باید بگوییم که اصطلاحا «جاده پیچید اما همشهری نپیچید»، یعنی زمانی که همه به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند، موسسه همشهری به دلیل نداشتن آینده نگری تصمیم متناسبی در این بار نگرفت، اقدامی که میتوانست یک تصمیم ضروری و به هنگام در آن زمان باشد.
وی در ادامه با بیان این نکته که در آن زمان این موسسه در اوج اقتدار خود بود و انحصار تبلیغات را در اختیار داشت، اظهار داشت: در آن زمان هیچ رسانهای وجود نداشت و رسانههایی هم که روی کار آمده بودند، اساسا زیان ده بودند، طبیعی است که به این سو نروند، رسانه بسیار پرسرعت و پیچیده است، یعنی آینده نگری در حوزه رسانه از موضوعات بسیار پیچیده امروز دنیاست و به سادگی نمیتوان تخمین زد که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ۴۰۰ صفحه نیازمندیهای همشهری در زمانی قبول مسئولیت ما به ۲۰ صفحه شده بود، واضح است که این بحث بر روی کاهش درآمد موسسه تاثیر داشته است.
مهدیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ این موسسه با ۲۱۰ میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بود و ماهانه کسری ۸ میلیاردی برای پرداخت حقوق داشت و این موضوع با بینظمی بسیاری مواجه بود، این وضعیت موسسه بود و از جهت تولید محتوا تمرکز نهایی در حوزه روزنامه بود؛ بخش تلخ این ماجرا واگذاری برند خوشنام مجلات همشهری به عنوان بخش ماهیتی و ذاتی یک رسانه، برونسپاری شده بود، لذا ما به محض ورود به فکر کسب و کار مجموعه و پرداخت حقوق و جهت گیری سیاسی رسانههای همشهری بودیم، دو اقدامی که در بدو ورود انجام شد و به این ترتیب تغییر راهبرد همشهری اتفاق افتاد.
مدیرعامل موسسه همشهری در ادامه به منظور حل مشکلات فوق دو راهکار پیشنهاد داده و اظهار داشت: این وضعیت خارج از دو حالت نیست؛ نخست اینکه موسسه همشهری به عنوان یک موسسه وابسته به شهرداری پذیرفته شده و حقوق و مزایا پرداخت شود چرا که در حال حاضر وضعیت موسسه کاملا زیان ده بوده و ما حقوق کافی برای پرداخت به کارکنان را نداریم، اما راه حل دومی وجود دارد و آن کمک به کسب و کار همشهری است تا موسسه بتواند روی پای خود بایستد؛ همشهری روزنامه نیست هلدینگ است بنابراین درخواست میشود کمکهای لازم برای راه اندازی کسب و کار مجموعه انجام شود.
وی ادامه داد: از مشکلات گذشته موسسه این بود که شهردار وقت توجه لازم به مجموعه را نداشته و نوع برخوردش با روزنامه، برخورد خاصی بود، همانطور که میدانید شهردار آخرین نفری بود که روزنامه را مطالعه میکرد و پس از تایید وی روزنامه برای چاپ میرفت، با وجود این به اندازه کافی نظارت بر آنچه که باید اتفاق بیفتد، وجود نداشت. اقدامی که ما در اینجا انجام دادیم ارتقاء زیرساختهای گذشته در فعالیت مجموعه بود که شامل دو بخش تبلیغات و چاپخانه میشود؛ ما باید چاپخانه را بروزرسانی میکردیم و راه حلی که برای این منظور اتخاذ شد، طرح «پارک چاپ» بود که در راستای این طرح مذاکراتی با بخش خصوصی انجام شد تا نقص مجموعه از این جنبه برطرف شود که پیرو آن، این موسسه مجهز به دستگاه چاپ دیجیتال شود، در حوزه تبلیغات هم ما به دنبال ایجاد پلتفرم هستیم که بر مبنای آن عرضه کننده و تقاضا کننده هر دو با هم حضور داشته و همشهری به عنوان ناظر در این فضا قرار دارد.
مهدیان در ادامه در خصوص بحث تبلیغات نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط حال حاضر که تبلیغات به سمت فضای دیگری رفته، تصمیم درست این بود که حوزههای تبلیغاتی خود را توسعه دهیم، ما توانستیم رسانههای تبلیغاتی خود را توسعه دهیم و در حال حاضر مشغول همکاری با شرکتهای تبلیغاتی در حوزههای مختلف هستیم که این امر سبب شد تا موفق شویم در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد کسب درآمد داشته باشیم و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی این اتفاق، اتفاق مهمی برای یک موسسه فرهنگی محسوب میشود اما با این وجود باز هم هزینههای همشهری به طور کامل پوشش داده نمیشود و هزینهها در این موسسه به شکلی است که فقط با هزینه مربوط به کاغذ موسسه یک خبرگزاری را میتوان اداره کرد.
مهدیان، در ادامه گزارش خود در خصوص مجلات و ضمایم این موسسه اظهار داشت: مجلات و ضمایم موسسه بار دیگر راه اندازی شد و ما روزانه در زمینههای مختلفی که برای مدت چند سال تعطیل شده بود، ضمیمه داریم، ما ۱۸ برند مجله داشتیم که برخی برای سالها تعطیل بوده و هیچ فعالیتی نداشتند؛ طی مذاکراتی که با مدیران وزارت ارشاد انجام شد، ۱۰ برند از این مجلات شروع به کار کردند.
وی در ادامه توضیح داد: نکته دیگر مربوط به فعال سازی سایت خبری موسسه همشهری است که همانند یک خبرگزاری به صورت آنلاین فعال بوده و در آن اخبار بارگذاری میشود و یک فضای کاملا مجزا دارد؛ در پی این اقدام درآمد ما در حوزه همشهریآنلاین ۲۰۰ درصد رشد داشته است، اقدام بعدی در خصوص روزنامه جمعه است که اقدام موفقی بود و تلاش ما این است که در سایر روزهای تعطیل نیز بتوانیم چاپ روزنامه داشته باشیم، مثلا در ایام نوروز به مدت ۱۵ روز روزنامه منتشر نمیشد، اینها مجموعه اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و تلاش شده است که هم کسب و کار همشهری و هم حوزه محتوایی را ارتقاء دهیم.
مهدیان تصریح کرد: چند طرح دیگر نیز پیش رو داریم که همه آنها متصل به وضعیت امروز روزنامه همشهری است به این معنا همه اینها در زنجیره اقتصاد همشهری قرار دارد؛ یک مورد مربوط به کاغذ سنگی است که به مدت یکسال مورد بررسی قرار گرفته است؛ تولید کاغذ با این طرح از سنگ آهک خواهد بود که دوستدار محیط زیست بوده و کمترین استفاده از آب را دارد که میتواند در داخل مجموعه همشهری تولید شود بنابراین اگر دولت در خصوص تسهیلات به موسسه کمک کند این امر محقق شده و اتفاق بزرگی محسوب میشود.
تلویزیون اینترنتی از دیگر مواردی بود که مدیرعامل موسسه همشهری به آن اشاره کرده و اظهار داشت: راه اندازی تلویزیون اینترنتی از وظایف مهم موسسه محسوب میشود که در سه بخش تولید محتوا، نرم افزار و سخت افزار اقدامات لازم در حال انجام است؛ با این اقدام تمام مجلات همشهری تبدیل به برنامه تلویزیونی خواهد شد که محتوا در آن کاملا ویدیویی ارائه میشود؛ مورد دیگر مدرسه همشهری است که از چالشهای اصلی در حوزه رسانه است،واقعیت امر این است که اساسا عصر جدید رسانه یک نیروی رسانهای متناسب با خود را میطلبد، مدرسه همشهری در مرحله اخذ مجوز است در مرحله اخذ مجوز است برای تربیت نیروی متناسب با خود موسسه همشهری است یعنی به صورت تخصصی نیروها به عنوان خبرنگار متخصص برای پلتفرم فعالیت خواهد کرد؛ چریک روزنامهنگاری که هم از جهت بینشی و هم به جهت دانشی و مهارتی آموزش میبیند.
وی با بیان اینکه ما در نقطه نهایی یعنی توزیع یک نقص جدی داریم، تصریح کرد: کیوسکهای موجود اساساً ظرفیت روزنامه، مجلات و کتاب را ندارند و امروزه این کسب و کار به طور کامل منهدم شده است و این مشکل تمام رسانههای مکتوب است و این فرآیند ابتری است که باید مشکل آن حل شود لذا پیشنهاد ما این است که در مناطقی از شهر که پتانسیل و ظرفیت این موضوع را دارد کیوسکهای کاملا هوشمند روزنامه را عرضه و توزیع کند.
مهدیان در پایان با اشاره به روزنامه رایگان مترو گفت: روزنامه رایگان مترو، روزنامهای غیر از روزنامه همشهری و متناسب با متروست که در همه جای دنیا وجود دارد، امروزه روزنامههایی با تیتراژ میلیونی خاص مترو در حال تولید است که به صورت رایگان توزیع میشود؛ این یک طرح کاملا اقتصادی است، ما میتوانیم روزنامه متناسب با مسافران مترو توزیع کنیم که جنبه تبلیغاتی دارد؛ امروز مسئله اصلی ما، شهر و کشور فاصله از ذهنیت است؛ به همان اندازه که جمهوری اسلامی در عینیت پیشرفته و پیروز است در ذهنیت عقب است و یکی از مهمترین دلایل آن وجود دشمنیهاست، ذهنیتی که رسانههای دشمن از ما می سازند، تصویر دیگری است که اگر برای حوزه رسانه و این ذهنیتها تدبیری اندیشیده نشود، بسیاری از اقدامات ما ابتر خواهد ماند.